Gratis Levering aan huis vanaf €29 | Gratis click & collect in de winkel

Hoe kies ik de juiste mountainbike?

Recreatief, voor afdalingen of voor wedstrijden? Voor elk gebruik is er een verschillende mountainbike. Ontdek hier hoe je de juiste keuze maakt.

Recreatieve MTB's Bovenaan de pagina

Recreatieve mountainbikes zijn geschikt voor wie af en toe een tochtje wil maken. Je gaat graag al eens van de verharde wegen af om je op kronkelende zandwegen en onverharde paden te begeven


Een stijve of een verende voorvork? 


Een stijve voorvork heeft een aantal voordelen ten opzichte van een verende voorvork.
Allereerst is een volledig stijve fiets veel efficiënter op de weg of op vlak terrein, omdat er geen energie verloren gaat in het frame terwijl je trapt. Het tweede voordeel is dat een stijve voorvork minder kost.


Een verende voorvork heeft tal van voordelen wanneer de ondergrond wat uitdagender wordt: bosweggetjes, paden, kasseien... Je zal comfortabeler fietsen omdat de vering de oneffenheden in het terrein in grote mate compenseert. Een vork met een veerweg tussen 80 en 120 mm (= de maximale compressie van een geveerde vork) is het uitstekende compromis tussen efficiëntie, gewicht en kostprijs als je een mountainbike zoekt die zich nagenoeg overal uit de slag kan trekken. 


Een stijf of een verend frame?


Een MTB met een stijf frame is geschikt voor de meeste wegen en paden. Voor intensievere mountainbikers daarentegen die de wat meer uitdagende parcours opzoeken en hier en daar een pittige afdaling meepikken, kan een 'suspended' frame met schokdempers wat meer comfort verschaffen.

Maar een 'full suspension'-frame heeft ook een aantal nadelen, zoals het gewicht en het feit dat er wat trapenergie verloren gaat. Het is ook duurder. De voordelen zijn de hogere wendbaarheid en het extra comfort bij hoge snelheid of op heel technische routes.

De vraag die je je dan moet stellen hangt vooral samen met de MTB-routes die je meestal of het liefst volgt. Een stijf frame is perfect geschikt voor de meeste paden en routes, terwijl een verend frame vooral welkom is als je vooral de wat lastige parcours opzoekt (met veel steentjes, wortels, kleine sprongen, snelle afdalingen...). 


Welke wielen en banden?
De standaardmaat voor MTB-wielen is 26 inch voor volwassenen. De wielen zijn vrij groot, zodat je op eender welk terrein aan de slag kunt, maar ook niet te groot om de wendbaarheid te vrijwaren.

De banden worden aangeduid met hun lengte en hun breedte. De standaardaanduiding is bijvoorbeeld 26*1.9, waarbij 26 staat voor de lengte (26 inch) en 1.9 voor de breedte. De gemiddelde breedte van de banden is 2.0, wat vrij breed is, voor een goede grip op eender welke ondergrond.

Sport-MTB's Bovenaan de pagina

Sportmountainbikes zijn geschikt voor iedereen die regelmatig aan mountainbiken doet. Deze modellen zijn doeltreffend en betrouwbaar en perfect voor wie plezier en sport wil verzoenen, dat alles op eender welk terrein (op het platteland, in de bergen).
Als je geïnteresseerd bent in een sportmountainbike, dan zal je er zeker een vinden die helemaal op jouw maat is. 


Een stijf of een verend frame? 


Een MTB met een stijf frame is geschikt voor de meeste wegen en paden. Voor intensievere mountainbikers daarentegen die de wat meer uitdagende parcours opzoeken en hier en daar een pittige afdaling meepikken, kan een 'suspended' frame met schokdempers wat meer comfort verschaffen.
Maar een 'full suspension'-frame heeft ook een aantal nadelen, zoals het gewicht en het feit dat er wat trapenergie verloren gaat. Het is ook duurder. De voordelen zijn de hogere wendbaarheid en het extra comfort bij hoge snelheid of op heel technische routes.
De vraag die je je dan moet stellen hangt vooral samen met de MTB-routes die je meestal of het liefst volgt.
Een stijf frame is perfect geschikt voor de meeste paden en routes, terwijl een verend frame vooral welkom is als je vooral de wat lastige parcours opzoekt (met veel steentjes, wortels, kleine sprongen, snelle afdalingen...). 


Schijfremmen of V-brakes? 


Op sportmountainbikes zitten doorgaans klassieke remmen (V-brakes). Als die goed afgesteld worden, dan zijn ze immers even doeltreffend als schijfremmen. Ze zijn ook goedkoper en vereisen geen specifieke wielen of een speciaal frame.
Schijfremmen op hun beurt zijn krachtiger en remmen geleidelijker (= hoe harder je de rembeugels intrekt, hoe harder je remt: zo kan je de remkracht beter doseren en afstemmen op de omstandigheden). Ze worden aanbevolen wanneer je intensief aan MTB doet, lange ritten maakt of routes volgt waar je veel moet remmen (downhills, veel snelheid, in de bergen...). 


Welke wielen en banden? 


De standaardmaat voor MTB-wielen is 26 inch voor volwassenen. De wielen zijn vrij groot, zodat je op eender welk terrein aan de slag kunt, maar ook niet te groot om de wendbaarheid te vrijwaren.
De banden worden aangeduid met hun lengte en hun breedte. De standaardaanduiding is bijvoorbeeld 26*1.9, waarbij 26 staat voor de lengte (26 inch) en 1.9 voor de breedte. De gemiddelde breedte van banden op een sportmountainbike is 2.0, wat vrij breed is, voor een goede grip op eender welke ondergrond.

Performance MTB's Bovenaan de pagina

De MTB is meer dan enkel een middel om je te verplaatsen, mountainbiken is een volwaardige sport. Je bent op zoek naar een lichte en efficiënte MTB met veel power.
De bouw van dit soort MTB's is tot in de puntjes uitgewerkt, en de hoogwaardige uitrusting staat garant voor een heel precieze afstelling en veel extra rijcomfort. 


De remmen van performance MTB's
Performance MTB's zijn voorzien van schijfremmen. Die zijn krachtiger, bovendien rem je met de hydraulische variant ook geleidelijker (hoe harder je de rembeugels intrekt, hoe harder je remt: zo kan je de remkracht beter doseren en perfect afstemmen op de omstandigheden) dan met klassieke V-brakes. 


De andere uitrusting
Op sommige fietsen zitten 'tubeless'-banden. Zo is het risico op een lekke band kleiner, omdat je niet meer met binnenbanden rijdt. De band en de velg vormen één luchtdicht geheel. De tubeless is nog niet echt ingeburgerd in de mountainbikewereld, maar is uitstekend geschikt voor Cross Country bijvoorbeeld. 


De transmissie
De transmissie, ook wel de 'groep', is een bepalend onderdeel. Deze MTB's hebben veel versnellingen (doorgaans 27) om een ruime keuze aan verzetten te bieden en dus overal vlot te kunnen rijden.

De meeste MTB's zijn uitgerust met klikpedalen. Op deze pedalen klik je je MTB-schoenen vast, zo wordt je trapenergie efficiënter overgedragen tijdens het fietsen. Daar heb je wel de juiste schoenen voor nodig. 


Een stijf of een verend frame?


De vraag die je je doorgaans moet stellen is of een verend frame(met schokdemper) wel interessanter is dan een stijf frame. Op die vraag is er jammer genoeg geen sluitend antwoord. Alles hangt immers af van je gebruik, van de intensiteit van je ritten en van het terrein waar je je begeeft.
De grote voordelen van een stijf frame zijn de lichtheid, de kostprijs en de doeltreffendheid op niet al te lastige ondergronden, omdat alle trapenergie rechtstreeks naar de fiets wordt overgedragen en niet onderweg verloren gaat. Een 'full suspension'-frame is zwaarder en duurder, maar scoort wel beter op het vlak van comfort en wendbaarheid op zwaar terrein en bij hoge snelheden.
Eén van de grote nadelen van een verend frame is het zogeheten pompeffect.
Dat wil zeggen dat bij het trappen een deel van de energie verloren gaat door de samendrukking van het frame (de schokdemper): je trapt dus minder efficiënt met een verend frame dan met de stijve variant.
Om dat effect tegen te gaan ontwikkelde BTWIN heuse antipomptechnologie in de gedaante van het NEUF-systeem. Tijdens een afdaling zal je meer de neiging hebben om naar achteren te gaan hangen. In dat geval kan de schokdemper zijn taak perfect vervullen, om zo comfortabel en efficiënt mogelijk af te dalen. Terwijl je klimt of op een vlak stuk rijdt verplaats je je gewicht naar voren op de fiets. Dankzij het NEUF-systeem zal de schokdemper enkel ingedrukt worden bij stevige schokken. Zo verlies je geen trapvermogen.
De vraag die je je dan moet stellen hangt vooral samen met de MTB-routes die je meestal of het liefst volgt. Een stijf frame is perfect geschikt voor de meeste paden en routes, terwijl een verend frame vooral welkom is als je vooral de wat lastige parcours opzoekt (met veel steentjes, wortels, kleine sprongen, snelle afdalingen...). 


Welke wielen en banden? 


De vorken van performance-MTB's hebben een veerweg (maximale indrukking) die tussen 80 en 130 mm ligt. 100 mm is de meest gangbare veerweg voor dit soort fietsen: groot genoeg om een minimaal comfort te verzekeren op alle terreinen, maar niet te groot om je trapefficiëntie te vrijwaren.


Op bepaalde 'full suspension'-mountainbikes is die waarde hoger (120 of 130 mm), voor nog meer comfort op de moeilijkste ondergronden. Dit soort vorken kan soms worden 'vergrendeld' op het stuur: door aan een klein wieltje op je stuur te draaien blokkeer je de vork volledig, waardoor het eigenlijk een stijve vork wordt. Dat is bijvoorbeeld interessant als je een lange beklimming moet doen of een stukje vlak asfalt moet nemen, zo ben je zeker van een maximaal vermogen en een uitstekende trapefficiëntie.

MTB's voor freeride en enduro Bovenaan de pagina

Freeride, downhill (DH) en enduro: de definities. 


Freeride en downhill worden bestempeld als alternatieve MTB-disciplines, die beide tegelijk spectaculair en niet zonder risico zijn. Ze worden beoefend op steile hellingen, meestal in de bergen. Een integraalhelm is hierbij een absolute must, net zoals een hele rist andere beschermers (voor rug, knieën, ellebogen...).


DH is de afkorting van 'Downhill', het Engelse woord voor 'afdaling'.  Downhill wordt gedaan op heel lastige, steile en korte tracks (je daalt zelden langer dan 5 minuten af). De bedoeling is om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te geraken. Tijdens wedstrijden storten de deelnemers zich een voor een naar beneden op dezelfde track en proberen ze zo snel mogelijk de finish te halen, waar hun tijd wordt afgeklokt.
Freeride is een heel brede discipline, waar tal van definities aan gekoppeld worden.
Bij freeride is er geen duidelijk doel, buiten dan plezier maken en kicks beleven. Een freeride-competitie zou een tegenstrijdigheid zijn: iedereen daalt de tracks immers af zoals hij dat wil. Het sleutelwoord hier is vrijheid! 


Enduro
Een combinatie van lange afdalingen en af en toe een beklimming met de mountainbike. Voor deze discipline is heel wat uithoudingsvermogen nodig, je legt immers lange afstanden af op extreem terrein (bergen...).


Een stijf of een verend frame? 


Alles hangt af van de routes die je neemt en van de discipline die je interesseert. Een stijf frame heeft tal van voordelen, maar ook enkele nadelen.
Een stijf frame is lichter en is eerder geschikt voor beginners die hun eerste stapjes willen zetten in freeride of downhill. Het verplicht je immers, meer dan bij een verend frame, om 'zelf' te rijden: het is jouw lichaam en dus jouw controle en beheersing over de MTB die worden aangesproken. Met een mountainbike met een stijf frame kan je gerust op de plekken komen waar je ook met een 'full suspended'-fiets zou komen, als je tenminste over voldoende techniek beschikt. Als je begint op een MTB met stijf frame, dan zal je daarna veel beter rijden met een 'full suspension' dan iemand die niets anders gewoon is dan een MTB met verend frame.
De nadelen van een stijf frame zijn dat je armen het veel zwaarder te verduren krijgen en dat je op lange, zware stukken over het algemeen minder snel zult kunnen gaan dan op een 'full suspension'.
Een verend frame, dat is uitgerust met een schokdemper, is een interessante keuze als je met volle snelheid over lastig terrein wilt scheuren. Dit type fiets biedt meer comfort en is doorgaans stabieler dan een MTB met een stijf frame, toch zeker voor wie heel snel bergtracks wil afhaspelen. 


Welke veerweg (= welke maat) voor de vork? 


In theorie is freeride mogelijk met eender welk type MTB. Als je weliswaar op een gedreven en juist niveau wil freeriden, dan raden we je aan om voor een verende voorvork te kiezen.
Voor een fiets met een stijf frame ligt de veerweg van de voorvork doorgaans tussen 100 en 150 mm. Voor een 'full suspension'-MTB is dat 130 tot 200 mm.
Hoe groter de vork, hoe meer comfort, maar ook hoe hoger het gewicht van de fiets.
Als je enkel downhills doet en vervolgens de skilift of de gondel naar boven neemt, kies dan voor een fiets met een vork met een veerweg van 150 mm of meer.
Als je soms ook moet trappen en/of op het vlakke rijdt en niet al te lastige afdalingen neemt, dan kies je beter voor een kleinere veerweg, ergens tussen 100 en 150 mm.


Schijfremmen of V-brakes? 


Schijfremmen zijn krachtiger, bovendien rem je met de hydraulische variant ook geleidelijker (hoe harder je de rembeugels intrekt, hoe harder je remt: zo kan je de remkracht beter doseren en perfect afstemmen op de omstandigheden). We bevelen ze dus aan voor wie aan downhill of freeride wil doen. En op het vlak van remprecisie en -kracht scoren hydraulische schijfremmen nog beter dan hun mechanische broertjes.

Welke fietsmaat kies je? Bovenaan de pagina

Lichaamslengte fietser
Gamma Vrijetijd
Gamma Sport
Gamma Performance
Gamma Freeride
1m35 tot 1m50 1m50 tot 1m65 1m65 tot 1m75 1m73 tot 1m83 1m80 tot 1m95
XS S M L XL
XS S M L XL
XS S M L XL
XS S M L XL