Gratis Levering aan huis vanaf €29 | Gratis click & collect in de winkel

Hoe kies ik de juiste step voor freestyle?

Wie begint met freestyle step kan het soms moeilijk hebben met een aantal technische termen. Deze sport heeft immers een heel eigen, vaak Engelstalige, woordenschat die niet altijd even begrijpelijk is voor niet-ingewijden. Maak je geen zorgen, wij helpen je op weg.

Meer weten over je freestyle step Bovenaan de pagina

Hieronder vind je de uitdrukkingen die overeenkomen met de wereld van het freestyle steppen.


o Het deck: plank waar de voeten op staan.
Het deck kan geëxtrudeerd zijn of bewerkt in de massa. De verschillen zitten voornamelijk in het ontwerp en de geometrie. Het maakt niet zoveel uit voor de stevigheid van het deck. Geëxtrudeerde decks hebben meestal een schuine buis die gelast is aan weerskanten van het deck. Het belangrijkste bij het kiezen van een deck is het gewicht en de massaverdeling.


o De T-bar: Dit is het stuur van de step, het kan 360° draaien.
Het stuur kan in staal zijn, in aluminium of in chromolly staal.

Een stuur in staal is het sterkst maar ook het zwaarst. De meeste freestyle steps hebben een aluminium stuur voor meer lichtheid, of een stuur in chromolly staal. Bij eenzelfde gewicht is chromolly staal de sterkste legering.

Ontwerpers van freestyle steps opteren vaak voor een monobloc stuur. Anders dan bij sturen met een stuurpen, bestaan ze uit één enkel stuk dat gelast is. Daardoor wordt de step lichter en is speling beperkt.


o De vork: Stuk dat het voorwiel op zijn plaats houdt, een voorwiel dat 360° kan draaien. De vork kan geëxtrudeerd zijn (vorkbuis) of bewerkt in de massa. De vork op freestyle steps is meestal in aluminium om de step lichter te maken. Sommige steps (zoals de MF1.8) hebben een stalen vork waardoor de step zwaarder wordt, maar ook steviger voor de eerste tricks. 


o Het balhoofdstel (of headset): Stuk dat zowel het deck als de stang ondersteunt, waardoor die kan draaien.

Het balhoofdstel kan geschroefd zijn, niet geschroefd, semi-geïntegreerd of geïntegreerd. Balhoofdstellen met patroon kunnen niet geschroefd zijn, semi-geïntegreerd of geïntegreerd.


o De lagers of bearings: Voor de wielen of voor de vork, helpen om langer en sneller rond de as te draaien.
De lagers worden ingedeeld in categorieën volgens ABEC. Hoe hoger de ABEC, hoe sneller de draaisnelheid van de lager, maar hoe fragieler de lager ook wordt.


o De klemring of clamp (of stemclamp): Klem waarmee de T-bar op de vork wordt gehouden door middel van een zelfblokkerende schroef.
Kan bestaan uit één tot vier schroeven.


o Het wiel (of wheel): Onderdeel in hard polyurethaanrubber, bestemd om de step te laten rijden. De meeste wielen zijn geëxtrudeerd en daarna opnieuw bewerkt.

De wielnaaf kan vol zijn of met gaten. Hij kan van aluminium of kunststof zijn.

Kunststof wielen (in plastic) zijn per definitie minder sterk dan aluminium wielen, maar lichter.

Aero Core wielen (van het merk Madd) zijn het meest geschikt voor expert steppers, die minder fouten maken bij het neerkomen of het uitvoeren van tricks.

Het rubber rondom de naaf is van polyurethaan (of PU). De hardheid wordt weergegeven in "A" (85A voor wielen van Oxelo, 88A voor EAGLE wielen, ...)


o De pegs: De pegs zijn metalen onderdelen op de as van de wielen die de riders toelaten om te grinden.
Ze kunnen van aluminium zijn, van staal of van chromolly staal. Doel is om stevigheid en lichtheid te combineren.


o Het compressiesysteem: Dit is het systeem waarmee het balhoofdstel wordt aangedraaid.
Er bestaan verschillende compressiesystemen. Namelijk het compressiesysteem met geschroefd balhoofdstel waarmee de rider zijn balhoofdstel kan bijregelen tijdens het riden. Er bestaan drie soorten compressiesystemen met niet geschroefd, semi-geïntegreerd en geïntegreerd balhoofdstel: SCS, HIC en  ICS (zie afbeelding). Om het balhoofdstel van een step met een SCS of HIC compressiesysteem te regelen, moet het stuur worden afgenomen. Voor een step met een ICS compressiesysteem moet in dat geval het wiel worden afgenomen.