Hoe kies ik de juiste schijfremmen?

Er bestaan verschillende soorten schijfremmen. Wanneer heb je die nodig? Passen ze op alle fietsen? Klik hier als je er meer over wil weten.

Woordenlijst Bovenaan de pagina

Rotor

Engelstalige term voor de schijf van een schijfrem. Een rotor (of schijf) kan er verschillend uitzien, is ongeveer 1 mm dik en heeft een grotere of kleinere diameter afhankelijk van je fiets en van je gebruik (tussen 140 en 220 mm diameter)


Remhoef

De remhoef is het gedeelte van de schijfrem waar de remplaatjes op worden gemonteerd. Ze zit op de voorvork (voor de voorrem) of achteraan op het frame.

Hoe werkt een schijfrem? Bovenaan de pagina

Een schijfrem is een remsysteem waarbij plaatjes, gemonteerd op hoeven, op de schijf worden gedrukt om wrijving te maken en zo remkracht op te wekken. Er bestaan 2 verschillende soorten remschijven: hydraulisch en mechanisch.
Wanneer je remt met een hydraulische rem, dan duwt de vloeistof tussen de remgreep en de remhoeven (in de remleiding) de plaatjes tegen de schijf. Zo maken ze wrijving en genereren ze dus remkracht.
In het geval van een mechanische schijfrem trekt de druk op de rem aan een kabel, die op zijn beurt aan de remplaatjes trekt en ze tegen de schijf drukt.

Kan ik schijfremmen monteren op mijn fiets? Bovenaan de pagina

Niet alle fietsen zijn compatibel met schijfremmen. De schijfrem is vrij nieuw in het fietswereldje en wordt nog niet heel veel gebruikt op fietsen voor het grote publiek.
Om schijfremmen te kunnen monteren, moeten zowel je frame (of de voorvork als het om de voorrem gaat) als je wiel 'schijfremcompatibel' zijn. Het frame moet achteraan twee beugeltjes hebben waar de remhoef op gemonteerd wordt. De frames die dergelijke beugeltjes hebben zijn compatibel met schijfremmen, maar dan nog moet je de instructies van de bouwer raadplegen om na te gaan of er een maximale grootte is aanbevolen (hoe groter de schijf, hoe steviger het frame moet zijn).


Hetzelfde geldt als je vooraan een schijfrem wil monteren: de vork moet daarop voorzien zijn. Ook daar moet je erop letten dat je de maximale schijfgrootte respecteert, om te vermijden dat je de voorvork verzwakt.


En verder belangrijk: ook de wielen moeten compatibel zijn. Op de wielnaven moeten langs één kant 6 kleine gaatjes zitten (voor de schroeven), die een ster vormen. Via die gaatjes maak je de schijf (of de rotor) vast op het wiel.

Is een schijfrem interessanter dan een klassieke rem? Bovenaan de pagina

Een schijfrem kan in bepaalde gevallen heel interessant zijn, vooral voor mountainbikers. De voordelen zijn legio: meer remkracht (voor zwaardere fietsen), geleidelijker remmen (hoe harder je aan de beugel trekt, hoe harder je remt. Je kan je remkracht uitstekend doseren). Als er een slag in je wiel zit wordt je remvermogen niet aangetast, en ook als het regent rem je bijna even krachtig. Het grote nadeel blijft het kostenplaatje: schijfremmen zijn veel duurder dan klassieke remmen. En om schijfremmen te kunnen monteren moeten frame, vork en wielen compatibel en extra stevig zijn. Voor heel wat fietstypes (race, stad, hybride...) zijn ze vrijwel nutteloos, een goed afgestelde V-brake volstaat dan zeker.

Hydraulische of mechanische schijfremmen? Bovenaan de pagina

Ook hier hangt alles af van je budget en van je eisen op het vlak van remvermogen.
Hydraulische schijfremmen zijn duurder, maar weliswaar beter geschikt voor wie intensief fietst of mountainbiket en grote schijven wil gebruiken (die warmen minder snel op omdat ze een groter oppervlak hebben). Hydraulische remmen zijn bovendien nog wat krachtiger, progressiever (vermogen om de remkracht te doseren) en het volstaat om ze af en toe eens te ontluchten (één keer per jaar is genoeg voor wie vaak fietst).


Als je nooit lange tochten maakt of je remmen op geen enkel moment echt worden gemarteld, dan zullen mechanische remmen ruimschoots volstaan. Door ze heel precies af te stellen remmen ze nagenoeg even efficiënt als hydraulische remmen. Dat hangt uiteraard ook af van het merk en van de kwaliteit van de schijfremmen.